H I A T U S
   
entries profile linkies past dashboard

Things that I really don't like
Posted on Monday 24 December 2012 at 11:46 | 0comments


Bismillah, Assalamualaikum.

Kali ni dengan berbesar hatinya aku nak bagitahu tentang benda yang memang aku tak suka. Tapi kadang-kadang kalau nafsu mengawal diri aku ni, aku buat je benda yang aku tak suka tu. Tapi lepas tu kenalah tanggung. Tulah kita kena kawal nafsu jangan nafsu yang kawal kita. Isy isy tak patut tak patut.
#1 + 2- Sambal belacan + Sea food
Disebabkan aku ni ada resdung so aku memang tak boleh makan sambal belacan dengan sea food. Tapi kadang-kadang kalau aku dah kempunan sangat aku pun makan. Yelah ingat senang ke nak tahan nafsu ni. Bila tengok makanan tu je mesti terliur punya. Last-last aku 'ngap' je lah. Tapi lepas tu, mulalah aku bersin berhari-hari.

Tapi yang sambal belacan tu aku boleh tahan lagi. Cuma yang sea food tu je aku tak boleh tahan. Yang menyakitkan hati aku yelah banyak juga tau lauk yang guna sambal belacan. Disebabkan kebaikan hati mak aku tu, mak aku punya lauk mesti tak guna sambal belacan. Contohnya macam kuah laksa. Kuah laksa kan kalau nak sedap tambah sambal belacan. Tapi mak aku tak tambah pun.

Sama juga macam asam pedas, petis, sambal nasi lemak dan banyak lagilah. Abang aku pun ada resdung juga tapi bila dia makan sambal belacan dengan sea food tu, macam ok je. Abang aku kata yang kalau nak elok kenalah makan benda tu. Memanglah cakap senang tapi bila aku dah makan tu, aku kenalah tanggung kesan dia. Kesan dia nanti tak datang secara direct tau. Macam besoknya ke.

Nanti aku mesti akan bersin sampai berhari-hari. Time aku bersin tu mestilah hidung aku sakit. Aku rasa macam nak cabut hidung tu lepas tu letak dekat satu tempat yang lain. Bila dia dah habis bersin baru aku cantumkan balik. Tapi itu hanya angan-angan semata-mata. Lagipun bila aku bersin teruk tu, kepala aku memang pening dan aku tak larat nak buat kerja.

Mak aku kata yang aku tak boleh makan sea food yang fresh. Sebab dia still lagi ada bisanya. Kalau lama juga pun tak boleh sebab nanti dah berhabuk. Last-last aku malas nak makan. Lagipun, aku manalah boleh kena habuk-habuk ni. Tu sebab kalau buat kerja mengemas ni mesti aku akan bersin.

Klah, Assalamualaikum.