H I A T U S
   
entries profile linkies past dashboard

Stop asking me!
Posted on Saturday 17 November 2012 at 16:32 | 0comments



Bismillah, Assalamualaikum.

Aku tak faham kenapa perlu asyik tanya aku soalan yang hampir sama setiap kali. Telinga aku ni macam dah lali dan macam dah terbiasa je bila dengar soalan tu. Lama-lama aku memang dah siap hafal jawapan dia dah.

#Soalan yang pertama

Kau tak nak duduk asrama ke?

Dekat sekolah aku tu ada asrama tau. Tapi bukan asrama penuh dan asrama tu hanyalah untuk perempuan. Aku mula-mula bukan sekolah dekat situ. Masa aku form 1 aku ada masuk satu sekolah kluster ni tapi lepas tu aku keluar disebabkan perkara-perkara tertentu. So, aku pun pindah sekolah lain dan aku sekarang ni bersekolah dekat sekolah aku sekarang ni.

Tapi, ramai yang tanya dekat aku kenapa aku tak duduk asrama dekat sekolah ni (sekolah aku sekarang ni) ataupun yang nak hampir-hampir sama, tahun depan aku duduk asrama tak? Dekat sini aku jelaskan kenapa aku tak duduk asrama dekat sekolah aku sekarang ni. Aku ada dua sebab.

-1: Kalau aku nak duduk sekalipun dekat asrama tu, mesti mak dan ayah aku tak bagi punya. Yelah, walaupun rumah aku tu tak adalah dekat sangat dengan sekolah aku tu. Tapi ayah aku still ambil dan hantar aku ke sekolah. Lagipun, mak aku kata buat apa nak duduk dekat asrama tu.

-2: Contohnyalah kalau ditakdirkan mak dan ayah aku bagi duduk dekat asrama dekat situ pun, mesti aku tak nak punya. Yelah, kalau aku nak duduk dekat asrama tu, lebih baik aku tak payah keluar daripada sekolah kluster tu. Lagipun, kalau boleh aku nak duduk asrama yang jauh-jauh.

#Soalan yang kedua

Kenapa kau keluar daripada sekolah kluster tu?

Aku tak tahu apa sebab-sebab utama yang membuatkan aku nak pindah. Aku ni macam dipisahkan kepada dua bahagian. Bahagian yang pertama kata jangan pindah. Bahagian yang kedua kata pindahlah. Macam tulah. Kadang-kadang ada juga aku menyesal kenapalah aku pindah keluar.

Tapi aku mula fikir balik yang, keputusan yang nak buat aku pindah tu disebabkan diri aku sendiri. Aku sendiri yang nak pindah so pandai-pandailah tanggung. Lagipun, mesti ada hikmah yang tersembunyi punya. Jadi lepas tu, tak adalah aku rasa bersalah sangat sebab aku dah kecilkan hati mak dan ayah aku.

#Soalan yang ketiga

Kenapa kau pindah sini, kenapa tak pindah dekat sekolah ayah kau tu?

Soalan yang nilah aku rasa paling senang. Sepatutnya aku sekolah dekat ayah aku tapi sekolah ayah aku tu aliran agamanya hanyalah untuk lelaki. Tulah sebab aku tak sekolah dekat ayah aku.

Jadi tolonglah berhenti tanya soalan yang macam tu. Walaupun dah dua tahun dah aku pindah still ada lagi yang masih bermurah hati nak tanya soalan yang macam tu.

Klah, Assalamualaikum.