H I A T U S
   
entries profile linkies past dashboard

Sebelum buat, fikir dulu.
Posted on Monday 26 November 2012 at 19:53 | 0comments



Bismillah, Assalamualaikum.

Sekarang ni kan tengah hot tentang cerita yang ada seorang budak yang nama dia Ayuni tu nak buang kerakyatan disebabkan artis kpop dia kena 'boo' and dicampakkan sampah. Mula-mula aku tak tahu pun pasal benda alah ni. Aku dapat tahu pun dari satu blog yang update entry tentang ni. Bila first aku baca entry dia tu, tersentap hati aku sebab dia ada mention nama Ayuni. Tapi nasib baik bukan aku.

Aku sebenarnya malas nak masuk campur pasal ni. Tak habis-habis pasal anti kpop and artis Malaysia yang kutuk kpop. Aku rasa Allah tu dah kurniakan akal untuk setiap manusia tanpa mengira sama ada mereka itu kafir ataupun Islam. So, kita dah besarkan fikirlah mana yang patut buat dan mana yang tak patut buat.

Dalam hal ni dua-dua pihak salah. Si Ayuni tu salah dan yang anti kpop yang buat benda macam tu pun salah. Walaupun aku ni kpopper juga tapi aku tak adalah sampai terfikir nak buang kerakyatan disebabkan benda tu. Pelancong dari luar negara tu datang Malaysia disebabkan dorang ingat yang Malaysia ni bagus tapi budak tu dengan senang-senang hati nak pindah pula.

Yang anti kpop yang buat macam tu dan bunkface yang kutuk kpop tu memang sama je. Dua-dua narrow mind dan dua-dua tak guna akal bila buat sesuatu benda. Memanglah masa kau buat benda alah tu, kau fikir seronok je. Kau fikir kalau buat benda alah tu bukannya akan jejaskan hidup kau pun tapi disebabkan perbuatan kau tu, nama Malaysia sekarang ni dah tercemar.

http://t.co/z2shzfCA

See? Sekarang ni kau puas hati tak Malaysian kpop haters? Lepas ni kau nak aim siapa pula? Sekarang ni berita tentang tu dah tersebar dekat forum yang semua orang boleh baca. Aku rasa macam nak tepuk tangan je sebab kau tu berani sangat buat benda alah yang macam tu. Tapi disebabkan perbuatan kau tu menyebabkan fans dari luar negara pun dah dapat tahu kebiadapan Malaysia ni.

Bukannya disebabkan aku ni kpoppers menyebabkan aku defend kpop tu. Ini bukannya tentang siapa minat ataupun siapa tak minat. Ini soal hormat menghormati walaupun kau datang situ disebabkan kau nak tengok local artist nyanyi je tapi respectlah penyanyi lain juga. Cuba bayangkan kalau artis Malaysia buat concert dekat luar negara and then penyanyi kita tu dilayan macam tu. Apa yang kita rasa? Mestilah marahkan.

Kau nak tahu tak dengan kau punya peragai yang kutuk-kutuk kpop ni lagi menambahkan dosa. Bukannya pahala tau.Lagipun, agama Islam mengajar kita untuk hormat menghormati antara satu sama lain walaupun bukan dengan Islam. Kau tahu tak yang orang bukan Islam ni menganggap orang Islam ni pengganas. So, fikirlah dulu sebelum buat sesuatu.

Klah, Assalamualaikum.