H I A T U S
   
entries profile linkies past dashboard

Please think positive!
Posted on Thursday 1 November 2012 at 21:37 | 0comments



Bismillah, Assalamualaikum.

Aku tak fahamlah kenapa susah sangat nak ajar nak didik diri tu jadi seorang yang berfikiran positif. Come onlah. Kita tak mati pun kalau kita fikir positif. Berfikiran positif itu bukannya untuk nak sedapkan hati kita ni. Bukan macam tu.

Kadang-kadang ada banyak benda yang membuatkan kita tak berfikiran positif. Contohnya macam ni orang lain tu asyik nak kata je yang kita ni memang tak boleh nak buat sesuatu benda tu. Dorang kata kalau dah lemah tu memang lemahlah. Tak boleh nak buat apa-apa lagi.

Mula-mula semangat kita ni dah membara nak buat benda tu. Tapi tiba-tiba bila dorang cakap macam tu, semangat kita yang membara tu lenyap terus. Kalau orang lain cakap macam tu, janganlah cepat putus asa. Janganlah cepat rasa offended. Sentiasa fikir yang kita pasti boleh buat benda tu. Sematkan dekat hati kita ni yang jangan sesekali putus asa dalam hidup kita.

Contohnya lagi macam bila exam kita dah habis. So, bila exam dah habis mestilah kita akan dapat exam paper kita tu balik bersama dengan markah yang kita dapat kan. Sebelum kita dapat tahu markah kita tu, mesti sesetangah daripada kita yang akan fikir yang markah dia dapat tak elok. Memang teruk gila. Memang hampir keseluruhan gred tu gagal je memangjang.

Aku memang tak boleh stand dengan orang yang macam ni. Tipulah kalau aku kata yang bila time aku nak dapat markah tu, aku rasa tak nervous. Tipulah kalau aku kata yang sometimes juga aku pun fikir yang markah aku dapat tu sentiasa elok. Kadang-kadang aku pun pernah terfikir yang markah aku dapat tu tak elok.

Tapi janganlah sampai setiap kali kita nak dapat markah tu, kita akan rasa yang memang kita akan gagallah kali ni. Janganlah sampai kita akan sentiasa fikir yang kita ni memang tak prepare lansung untuk exam so markah pun memang jatuh gila. Stop think like that, boleh tak?

Kadang-kadang ada tu bila time kita fikir yang kita ni memang tak boleh buat. Memang markah kita time tu memang teruk sangat-sangat. Tapi sebenarnya bila time kita dapat exam paper tu, tiba-tiba markah kita lebih elok dari apa yang kita sangkakan.

Aku pun pernah alami juga macam tu, masa tu time exam paper PJK. Aku prepare time tu memang ala kadar je sebab aku fikir yang exam tu tak penting sangat. Aku mesti boleh jawab punya. Tapi bila aku jawab exam tu, memang aku rasa yang soalan dia susah sangat-sangat. So aku fikir yang mesti markah aku jatuh gila. Tapi sebenarnya bila time aku dapat markah tu, markah aku lagi baik daripada apa aku sangka. Memang aku tak jangka yang aku boleh dapat markah tu.

So, sentiasalah fikir positif. Kalau kita nak berjaya dalam hidup kita. Kita mesti kena fikir postif. Fikir yang kita ni mesti boleh buat benda tu. And lagi never never give up on your life. Sebab kalau kita give up, maksudnya sebenarnya kita ni useless.

Klah,Assalamualaikum.