H I A T U S
   
entries profile linkies past dashboard

No! I don't want!
Posted on Thursday 29 November 2012 at 19:01 | 0comments



Bismillah, Assalamualaikum.

Aku tak tahulah kenapa tapi aku ni memang jenis orang yang tak suka pergi tuisyen. Bukanya sebab mak dan ayah aku tak bagi pergi tapi aku sendiri yang tak nak. Aku naik takut pula bila aku pernah dengar kawan aku tu balik sekolah je ada tuisyen, lepas tu malam tu pula kena pergi tusyen juga. Naik seram aku.

Kadang-kadang aku ada juga sakit hati bila orang ada kata yang budak pergi tusyen ni mesti akan berjaya punya. Tapi keputusan aku bolehlah tahan juga walaupun aku tak pergi tusyen. Apa yang menyebabkan aku tak nak pergi tuisyen ialah sebab aku malas nak jumpa dengan sesetengah jenis budak ni.Bila pergi sesuatu tuisyen tu, tak semestinya semua budak yang pergi tu nak belajar.

Ada yang pergi tu sebab kena paksa dengan mak dan ayah dia ke ataupun memang sengaja nak main-main. Tulah sebab aku malas nak pergi tusyen. Aku nilah cepat pening bila dengar budak memekak. Aku paling tak suka dengan budak yang malas belajar. Tapi tak semestinya aku nak jauhkan diri daripada dia. Cuma aku pelik je.

Ada satu kali tu, aku hanya boleh bertahan satu hari je dekat satu tempat tuisyen ni. Lepas tu, aku berhenti. Tengok tu bertapa kejamnya aku. Yelah, aku tengok budak-budak dia tu macam datang nak main-main je. Aku rasalah. Lepas tu, aku datang masa yang first and last day aku tu lambat tau jadi aku kenalah duduk belakang sekali.

Depan aku tu badan dia agak besar tau menyebabkan bila aku nak tengok dekat depan tak dapat. Lagipun bila aku dapat jawab soalan yang senang aku rasa, budak-budak tu macam pandang aku "WOW". Tapi padahal soalan yang aku jawab tu tak adalah susah sangat. Tapi nasib baik mak aku tu cool je bila aku kata nak berhenti.

Sebelum cuti akhir tahun ni start, kawan aku ada ajak aku kata yang dia ada pergi satu tuisyen ni so dia tolonglah promote tempat tuisyen tu dekat aku. Manalah tahu aku berminat nak masuk tempat tuisyen tu tapi aku malas nak pergi tuisyen cuti-cuti ni. Yelah, daripada pergi tuisyen lebih baik aku belakar je sendiri dekat rumah. Lagi best.

Konklusinya, tak semestinya kalau kita nak berjaya kita mesti kena pergi tuisyen. Kalau tak pergi mesti kita tak boleh punya. Kalau ada sesiapa cakap macam tu kau ketuk je kepala dia. Kalau kita nak berjaya, itu semua depend kepada diri kita sendiri. Bukan orang lain. Kita yang menentukannya.

Klah, Assalamualaikum.