H I A T U S
   
entries profile linkies past dashboard

Usaha tangga kejayaan!
Posted on Sunday 28 October 2012 at 20:49 | 0comments




Bismillah, Assalamualaikum.

Apabila kita cuba untuk berusaha sendiri untuk dapatkan sesuatu yang kita nak, bukankah ianya akan menjadi lebih bermakna dalam hidup kita. Bukan ke kita dapat merasai kenikmatan kejayaan kita itu.

Aku rasa kebanyakan orang mesti pernah merasai ini. Aku tak fahamlah kenapa orang lain asyik nak meniru apabila time exam. Asyik nak tanya orang lain jawapan bila time exam. Kalau aku cakap macam tu, mesti ada orang akan kata macam ni.

Biasalah kau kan pandai, mestilah kau dapat jawab. Aku ni tak pandai sebab tu tak dapat jawab. Sebab tulah aku meniru.

Aku paling benci kalau orang lain cakap macam tu dekat aku. Bukan ke Allah tu dah kurniakan setiap manusia tu akal yang sama. Yang membezakan kita dengan orang lain itu ialah usaha kita sendiri. Adakah kau akan expect kalau kau tak berusaha, kau akan dapat benda tu dengan senang.

Kalau kau expect yang macam tu, memang kau tak akan berjaya punya. Setiap apa yang kita nak, mestilah kita kena berusaha dulu. Benda tu tak akan turun dari langit macam tu je. Kalau kita nak makan pun, kita kena usaha sendiri.

Adakah kau expect yang makan tu tak perlu berusaha. Sebenarnya masa makan pun kita kena berusaha. Kalau kita ni pemalas nak ambil nasi ataupun malas sangat nak suapkan nasi tu dalam mulut ataupun malas sangat nak kunyah. Jawabnya berlaparlah kita.

Kalau time kita tengah belajar, ada orang kacau. Adik kita yang kecil-kecil tu sengaja nak kacau kita sebab nak tarik perhatian kita. Bersabarlah. Allah kan suka orang yang bersabar. Kalau malam-malam, kita tak dapat nak control nafsu kita. Kita still lagi nak tengok televisyen. Bersabarlah.

Cuba bayangkan kalau kita ni still lagi nak tengok televisyen sekarang ni. Sampai satu tahap nanti, bila kita dah besar. Satu televisyen pun kita tak dapat nak beli sebab dulu kita ni malas sangat. Suka sangat tengok televisyen sampai tak nak belajar.

Tak semestinya kalau kita ni pandai, ilmu kita tu akan bertambah setiap hari tanpa perlu belajar. Tanpa perlu berusaha untuk mencari ilmu itu. Tak semestinya juga kalau kita ni tak berapa pandai. Walau macam mana sekali pun kita belajar, kita tetap tak boleh pandai. Bukan macam tu. Kalau kita ni rajin berusaha, mesti kita dapat capai apa yang kita nak.

Klah, Assalamualaikum.