H I A T U S
   
entries profile linkies past dashboard

Manusia tak pernah lari dari buat salah!
Posted on Wednesday 15 August 2012 at 15:39 | 0comments






Bismillah,Assalamualaikum.

Aku tahulah dekat dalam dunia ni mesti ada juga orang jahat dan orang baik.Aku juga sebagai manusia yang lemah still juga pernah ada side jahat dalam diri aku ni tapi tak adalah jahat sangat.Al maklumlah aku ni kan budak yang baik so tak banyak sangatlah buat salah.*evil laugh*

Urmm kalau nak muntah tu,silalah.Tapi nanti kalau dah muntah kemaslah baliknya sebab saya tak berminat nak kemaskan muntah awak tu.Kalau tak nak kemas pandai-pandailah panggil bibik awak tu ye.

Oppps oppps jom kita kembali ke pangkal jalan baliknya.To the main stroy of today!lol

Dekat dunia ni ada macam-macam jenis manusia.Ada yang baik dan ada yang jahat.Tapi tak semestinya kalau orang tu jahat,dia akan jahat selama-lamanya.Dan ada juga yang kita sangkakan dia itu baik rupa-rupanya Nauzubillah min zalik.

Adakah kita ni manusia yang sempurna?

Semestinya tidakkan!Kita ni manusia yang lemah so kenapa kita nak judge seseorang selepas kita dapat tahu cerita tentang dia daripada orang lain.Adakah cerita yang kita tahu tu sebenar-benarnya betul?Kalau betul adakah semua yang diceritakan itu betul?Betul ke dalam cerita itu tak ada yang sengaja ditambahkan untuk menyedapkan lagi cerita?Kalau tak betul macam mana?Bukan ke nanti kita sekali join dapat dosa.

Korang pernah dengar tak satu pepatah ni,kalau bukan pepatah pandai-pandailah korang translate kan sendirinya.

Don't judge a book by its cover

Maksudnya kita tak boleh terus judge seseorang tu lepas kita tengok luaran dia.Kita perlu juga tengok dalaman dia.Contohnya apa kata kalau korang tiba-tiba ternampak seseorang pakai baju koyak-koyak.And tiba-tiba dia datang menerpa kat korang.Korang dalam hati dah rasa cuak dan mula bersiap nak lari ni.Tiba-tiba orang yang pakai baju koyak-koyak tu panggil korang.Korang tak berhenti pun sebab korang rasa dia akan buat benda yang tak elok kat korang.

Tiba-tiba korang terjatuh and dia tolong angkat korang.Korang dah menangis dah sebab takut ada benda yang buruk akan berlaku kat korang.Tapi rupa-rupanya dia nak bagitahu kat korang yang korang punya beg tak tutup ke or korang ada tertinggal barang apa-apa ke.

So kita tak bolehlah berfikiran tak elok kalau kita tengok dia tu macam tah apa-apa tah.Ada juga orang yang pakai smart-smart and cantik-cantik tapi rupanya ada niat yang jahat.

Konklusinya,tak semestinya kalau orang tu jahat,dia akan jadi jahat selama-lamanya.Dia pun boleh berubah kalau dia nak and dia juga perlukan second chance untuk memperbetulkan apa kesalahan yang telah dia lakukan.Kita ni manusia,kita tak pernah lari dari buat kesalahan.

Klah,Annyeong!